2014. május 25., vasárnap

Mini macaronok házilag 


Nem mondom, hogy méltatlanul népszerű ez a mandulás francia finomság hazánkban, de az egészen bizonyos, hogy a körülötte keringő mítoszok az elkészítésének nehézségeiről nem mind igazak. Ha jó alapanyagokból dolgozunk, és nem sajnáljuk rá az időt, akkor könnyen készíthetünk finom macaront otthon is, ráadásul jóval kevesebb pénzből, mint ha boltban vásárolnánk. 


 Ez a poszt most az alapokról szól, nem fogunk színzeni, a töltelék is egyszerű. Majd később készítek egy egész színsort, és akkor azok nagyobbak is lesznek, de most maga a technika a lényeg. A mandulalisztet és a porcukrot daráljuk le, hogy teljesen homogén, apró szemű keveréket kapjunk. A az egyik adag szobahőmérsékletű tojásfehérjével keverjük össze, majd tegyük félre. A kristálycukrot és a vizet tegyük egy lábasba, majd tegyük oda a tűzre. Sűrű cukorszirupot kell főznünk, aminek egészen pontosan 118 fokosnak kell lennie. Ne ijedjünk meg, nekem sincs otthon maghőmérőm (bár azt hiszem nem olyan drága, és az IKEA-ban is lehet kapni), de szemre is meg lehet állapítani, mikor jó a szirup. 100 fokon ugye elkezd forrni, habozni, de akkor még híg. Kb 7-8 perc múlva éri el a megfelelő állagot forráspont után, amikor már nem habzik annyira, és ha kicsit megdöntjük a lábast, akkor egy sűrű máz látszik majd. Még forrás előtt, vagy ha éppen elkezd forrni a cukor, kezdjük el a verni a másik pár napja szétválaszott, de legalábbis szobahőmérsékletű fehérjéket. Verjünk folyamatosan, és amikor elérte a szirup a 118 fokot, ne hagyjuk abba, lassan csurgassuk hozzá. Addig folytassuk a fehérjék felverését, immár a sziruppal együtt, amíg vissza nem hűl langyosra az egész. Egyébként szilárd, de nagyon krémes állagot kell kapnunk. Amikor kész a fehérje, szépen adagoljuk hozzá a már összekevert mandulalisztes masszához. Óvatosan lazítsuk a keveréket, ne törjük össze, de teljesen oszlassuk el a fehérjét benne. Ebben a fázisban kellene színezni a macaronokat, de ezt a lépést én most kihagytam.



Töltsük simacsöves nyomózsákba az egészet, és szilikonos lappal, vagy sütőpapírral kibélelt sütőlemezre nyomjunk belőlük tíz forintos nagyságú köröket. (ha normál méretű macaronokat szeretnénk, akkor legyen nagyobb). Hagyjuk az egészet száradni. Csak akkor kezdjük őket kisütni, ha az ujjunkkal megtapintva már nem ragad. Ha nem hagyjuk teljesen kiszáradni, akkor nem fog szépen megsülni (többek között ezért nem lettek most nekem sem annyira szépek a talpacskák). 160 fokos sütőbe toljuk a lemezeket, és süssük 10 percig, majd még 5 percig úgy, hogy résnyire kinyitjuk a sütő ajtaját. 

 Szedjük le a macaronokat a lemezről, és próbáljuk őket párba rakni, a nagyjából egyformákat egymás mellé. A töltelékhez én most sima málnás csoki ganaget használtam, amihez egy tábla 80%-os kakaótartalmú étcsokit 1 dl tejszínnel felolvasztottam, majd kihűtöttem, és egy kevés málna dzsemet kevertem bele. A krémet szintén simacsöves nyomózsákba tettem, és egyenletes adagot nyomtam a macaronok közepébe, aztán szépen ráhelyeztem a másikat a tetejére. Ebből az adagból nekem 3 lemeznyi sütemény jött ki, kiadós mennyiség lett, és napokig volt mit fogyasztani a kávéhoz, teához. Arról nem is beszélve, hogy gyönyörű látvány, akár színes, akár nem.
Macaron:

  • 22 dkg mandulaliszt
  • 22 dkg porcukor
  • 15 dkg tojás fehérje (kb 5 tojás)

  • 22 dkg kristálycukor
  • 9,5 dkg víz 

  • 10 dkg 70-80%-os kakaótartalmú étcsoki
  • 1 dl zsíros tejszín 
  • málna dzsem

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése