2014. február 25., kedd

Egy sima, egy fordított 


Itt az első közönségkedvenc, a francia fordított almatorta, vagyis a tarte tatin. Biztos vagyok benne, hogy ez az édesség is számtalan verzióban készül, hiszen ahány ház, annyi szokás. Én éppen tíz éve sütöm pont ezt a receptet, és már annyira megszoktam - és nem mellesleg annyira szeretik - hogy maradtam ennél. Egy kis összekoszolódott fecnire van felfirkantva, és mi tagadás, már össze is van szegény tépkedve. Ezért is örülök, hogy ezzel a bejegyzéssel megörökül az utókornak, teljes pompájában. 


Az előbbi bekezdésből ki lehet számolni, hogy 15 éves körül lehettem az első próbálkozásnál, és már az is tökéletesen sikerült, pedig kezdetben megijesztett a karamell, meg a forgatás. Ez a félelem teljesen alaptalan volt, úgyhogy kezdőknek is biztos a siker. Ma már ott tartok, hogy hetente megsütöm, de legalábbis ebben az évben már ötször biztos volt. Kicsit unjuk is :) 



A tésztája ennek is a már jól ismert omlós, hűtőben pihentetős. Egy citrom, és egy egészen pici kanál tejföl dobja fel. A lisztet tálba szitálom, és a hideg, kockára vágott vajjal elmorzsolom. Után jöhet bele a porcukor, só, az egy tojás, a sütőpor és a citromhéj. A kanál tejföl elhagyható, anélkül is puha, nedves az állaga, de én szoktam bele tenni. Gyorsan gyúrjuk össze egy labdává, fólia és egy óra pihenés a hűsön. 


Közben az almákat hámozzuk meg, és szeleteljük fel. Lehet vékonyra vagy vastagra, mindegy, mert szépen meg fog puhulni a sülés során. Ha kész, a lereszelt citrom levét nyomjuk ki, és locsoljuk meg vele az almákat. Ez nemcsak az íze miatt fontos, de nem fog megbarnulni sem. A kristálycukrot tegyük a kivajazott piteformába, és szépen oszlassuk el egyenletesen. Tegyük kb. tíz perce előmelegített sütőbe, és olvasszuk fel teljesen. Akkor jó ha szép folyós, barna karamellt kapunk. De vigyázat, nehogy megégjen! Ne legyen alatta hatalmas a láng. 

Amikor kész a karamell, vegyük ki, és szép körbe tegyük bele az almaszeleteket. Először körbe haladjunk, majd rétegezhetjük is. Szórjuk meg fahéjjal az almakoszorút, és dobjunk rá 2-3 dkg vajat, csak úgy lazán. Aztán gyorsan vegyük ki a tésztát a hűtőből, nyújtsuk lisztezett deszkán kör alakúra, és fedjük be vele az egész formát. Villával szurkáljuk meg, és mehet vissza a sütőbe, kb. húsz percre, amíg a tészta szép barna nem lesz. 



Amikor kész, még melegen (de nem forrón!) egy nagy tányér segítségével fordítsuk át, és borítsuk ki a formából. Azért kell még melegen, hogy a karamell ne kössön meg, mert később akkor lehetetlen lesz átfordítani és szépen kiszedni a formából. Utána hagyjuk kihűlni teljesen. Frissen is isteni, de ha áll egy kicsit a hidegben, akkor még inkább! Én sima, cukrozatlan tejszínnel szoktam kínálni, de vanília fagyival, vagy sodóval is mennyei :) Nekem tényleg ez az első számú kedvencem!

 Fordított almatorta:

  • 24 dkg liszt
  • 16 dkg fagyos vaj
  •  8 dkg porcukor
  •  1 kk sütőpor
  • 1 citrom reszelt héja
  • 1 tojás 
  • csipet só
  • egy kis evőkanál tejföl
  •  67-70 dkg alma (savanykásabbat)
  •  10 dkg cukor
  • fahéj
  • 1 citrom leve
  • 3 dkg vaj - plusz a forma kenéséhez










Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése