2014. március 17., hétfő

Buli van a házban!


Egy hónapja költöztünk el a zuglói mézeskalácsházból a városias budai elit közé, és imádjuk, ez nem titok. Egy hete a barátainkkal is megünnepeltük a fészekváltást, és ilyenkor nem árt, ha van némi harapnivaló a háznál. A gyorsan sokat és finomat, lehetőleg olcsón jelszó alatt dolgoztam a konyhában. Annyi volt a koncepció, hogy több sós étel kell, az ital mellé az ugye jobban csúszik. Huszoniksz ember gyomrát nem lehet jól lakatni, nem is ez volt a cél, de megpróbáltam kihagyni a ropi és csipsz kombót, mert bőven van ötletesebb és egészségesebb házi finomság erre a célra is :)


Ez a poszt inkább ötletadó, semmint korszakalkotó, talán ezek a legalapabb ételek, amihez nem kell sok minden, és gyorsan meg vannak. Mivel minden a buli előtt sült ki és meg, fontos volt, hogy mindenhez elő tudjak készülni. Egyszerre gyúrtam be a pogácsa és a pizza tésztát, kevertem be a palacsintát, és pácoltam be a csirkeszárnyakat. 


A pogácsa főszereplője az éppen szezonját élő medvehagyma volt, és elég praktikus darab, mert nincs vele sok fakszni, nem kell kelesztgetni, pihentetni, csak begyúrni és megsütni. Először a hideg vajat morzsoljuk el a tálba szitált liszttel. Utána jöhetnek bele a tojások, a felaprított medvehagyma, a reszelt sajt, a tejszín, só, esetleg kis bors. Gyors mozdulatokkal gyúrjuk össze. Ha megolvadt volna a vaj a kezünk melegétől és ragadna a tészta, akkor se lisztezzünk utána, inkább csavarjuk az egészet fóliába és tegyük a hűtőbe 15-20 percre. Ha nem ragad, akkor 1.5 centisre nyújtsuk ki, és egy pogácsaszaggatóval (vagy egy feles pohár szájával, ahogy én szoktam) szaggassuk ki a pogácsákat, tegyük sütőpapiros tepsire, tetejüket kenjük le egy tojással, és mehet a közepesen meleg sütőbe. Ha szép barna akkor már jó, de lehet tűpróbát is tenni vele. 20-25  perc elég neki.

Medvehagymás pogácsa:
         
            25 dkg liszt
•          15 dkg fagyos vaj
•          2 tojás
•          5-7 dkg reszelt sajt
•          1 csokor medvehagyma aprítva
•          só
•          1 dl tejszín
•          1 tojás a kenéshez


A csirkeszárnyakat százszor csináltuk már, kerti partira, szülinapra, lakásavatóra. Nincs is fix recept, csak fix alapanyagok. Fokhagyma, chili szósz, olaj, fűszersó, bors. Ezen kívül mehet bele zöldfűszer, paradicsomszósz, ami jól esik. Az omlós hús titka a sütőzacskó, már a pácolást is ebbe végzem. Tegyük a zacskóba elsőnek a megmosott, megszárított szárnyakat, aztán öntsük rá a pácot, rázzuk össze és tegyük a hűtőbe pár órára. Amíg érik a szagok is bent maradnak, kivétel után pedig egyből tegyük egy tepsibe, igazgassuk a zacskó száját a csirkék alá és húsz percig süssük közepesen meleg sütőben. Húsz perc után vágjuk meg a zacskót, hogy pirulni is tudjanak a húsok, ez még egy negyed óra kb. Szaftos, omlós, fűszeres. 

Chilis csirkeszárnyak:
  • 1 kg csirkeszárny
  • 4-5 gerezd áttört fokhagyma
  • fél dl olaj
  • 1 teáskanál chili szósz
  • 1-2 evőkanál ketchup
  • fűszersó
  • bors
  • 1 kiskanál cukor
  • 1 sütőzacskó


Ha több is a sós íz, édes nélkül nem lehet bulit tartani. Én még nem láttam embert, aki ellen tudott állni a mogyorókrémes palacsintának, szerintem ilyen nem is létezik. A palacsinta tésztának is jót tesz az állás, 1 óra elég neki. Most dupla adagot sütöttem, az 24 darab, és töltés után ezeket is feleztem, úgy tettem le egy tálba, mert így sokkal kiadósabb volt. Ebben a verzióban nincs szóda, sem olaj, viszont vaj annál inkább. Ez a verzió vált be, mióta ismerem minden héten megsütöm, innen is köszönöm az eredeti receptet Nikinek! 

Mogyorókrémes palacsinta:
  • 12,5 dkg finomliszt
  •  2 nagy tojás
  • 1 csomag vaníliás cukor
  • csipet só
  • 2,5 dl hideg tej
  •  4 dkg olvasztott vaj
  • 1 üveg mogyorókrém 


Végezetül jött egy kis pizza, amit már akkor kezdtem sütni, mikor itt voltak a vendégek. A szósz fokhagymás, oregánós illatára mindenki kijött a konyhába, én pedig tíz szempárral a hátamban iparkodtam, mert erősen fenyegetett, hogy az éhes szájak engem esznek meg ha nem adom elő gyorsan az illatok forrását. A pizzatésztát akár előző este, akár reggel be lehet gyúrni, lefedve, lehetőleg meleg helyen jól el van akármeddig. Én téglalap alakúra szoktam kinyújtani, (ebből két tepsire való lesz) és elég vékonyra, mert így szeretjük. Mielőtt megpakolnám minden jóval, kis olíva olajjal kenjük le. A szószhoz 1-2 üveg paradicsompürét dobjunk rá annyi olíva olajon pirított fokhagymára, amennyit nem szégyellünk. Jöhet bele bazsalikom, oregánó, só, bors, kis cukor, forraljuk össze. Ezzel borítsuk be a tészta tetejét. Ez most vega verzió volt, mivel semmilyen szalámi és sonka nem volt itthon, így gomba szeleteket, párolt spenót leveleket, lilahagymát és sok sajtot raktam rá. Mondanom sem kell, több-kevesebb hozzávalóval is elképzelhető. Én például grillezett cukkinivel és padlizsánnal is el tudom képzelni :) 

Mindent bele pizza:
  • 40 dkg liszt
  • fél evőkanál tengeri só
  • kb 2,5 dl meleg víz
  • 1-2 kanál olíva olaj 
  • 1 tasak szárított élesztő
  • fél evőkanál barnacukor
  • 2 üveg natúr paradicsomszósz 
  • 4-5 gerezd áttört fokhagyma
  • olívaolaj
  • oregánó
  • bazsalikom
  • só, bors
  • gomba, lilahagyma, sajt, sonka, spenót stb...

Csak annyit mondok, egy óra múlva hűlt helye volt mindennek :) Az hiszem ez minden dicséretnél többet mond :)



Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése